La Paz & Lago Titicaca

26 december 2014 - La Paz, Bolivia

Lieve allemaal,

We hebben één dag in La Paz doorgebracht waar na we meteen naar Copacabana zijn gegaan met de bus, omdat we nog genoeg tijd over hadden om in La Paz door te brengen. Copacabana is een dorpje wat aan het prachtige meer Titicaca ligt. Ons plan was om eerst een nachtje in Copacabana te blijven en de volgende ochtend naar Isla del Sol te gaan met de boot, één van de eilanden die in het meer liggen en daar één of twee nachten te blijven. Copacabana was een klein dorpje, waar we niet veel meer hebben gedaan dan een mooie, kleurrijke kerk bezoeken, langs het water lopen en wat souvenirs shoppen. De volgende ochtend hebben we de boot genomen, maar door de regen en wind waren we zonnebrand vergeten. Het eiland doet zijn naam eer aan en eenmaal daar aangekomen scheen de zon toch wel fel (met alle gevolgen van dien: de volgende ochtend eerstegraads brandwonden..). Maar dat mocht de pret niet drukken! Het eiland en het uitzicht over het meer is prachtig en zeker de moeite waard om naartoe te gaan. Het was een 8km wandeling van noord naar zuid, waar we onderweg nog verdwaalden.. Je vraagt je af hoe dat kan met één weg van noord naar zuid, nou wij kunnen dat! Maakte wel dat we nog een leuk boottochtje naar de andere kant van het eiland hebben kunnen doen met een lokale bewoner, om zo nog op tijd de boot terug naar Copacabana te halen. Daar hebben we nog een nachtje geslapen en de volgende dag hebben we de bus terug genomen naar La Paz.

La Paz is gelegen in een dal, waarbij het hoogste punt (el Alto) op 4150m ligt en het laagste pùnt op 3600m. Daarmee is La Paz de hoogste stad van Bolivia, wat ook goed te voelen is. Na 20m lopen zijn we al buiten adem! Volgens velen is La Paz ook de gevaarlijkste stad van Bolivia, maar hier hebben we gelukkig nog niet veel van gemerkt. Goed op je spullen passen, na 23u een radiotaxi (taxi´s die zijn aangesloten bij een centrale ipv random taxi´s in de stad aanhouden) nemen, niet in je eentje naar el Alto gaan en oppassen voor nep politie agenten (die hebben we gelukkig ook nog niet ontmoet). Verder is La Paz ideaal om souvenirs te shoppen in de artesanic winkeltjes, waar alles wat je, je kunt bedenken te verkrijgen is in alle kleuren van de regenboog. Het is dat onze backpack maar beperkt vulbaar is, maar anders hadden we nog veel meer gekocht dan we al hebben gedaan! Naast deze typische winkeltjes, is er ook een inside market ´Lanza´ met honderden stands naast elkaar, waar je babykleertjes tot boeken tot electronica kunt kopen. Ook zijn er verschillende standjes met eten, waar de vrouwen je naar binnen proberen te lokken. Je kunt er een rijkelijke tweegangen maaltijd eten voor nog geen euro en het is over het algemeen goed te eten! Ook kun je hier heerlijke verse fruitshakes en fruitsalades eten.

Naast het door de stad struinen, hebben we twee superleuke mensen uit Nieuw Zeeland, waarmee we eerder hadden gereisd opnieuw ontmoet voor een dagje en hebben we ook één dag de Death Road tour gedaan. Deze tour is erg populair onder de touristen, waarbij je op een mountenbike van een ijzige hoogte van 4650m een 61km lange weg naar het subtropische 1200m boven zeeniveau daalt! Diezelfde avond hebben we twee meiden ontmoet waarmee we zijn wezen stappen in een Reggae Bar, waar vooral de locals zich bevonden. Iedereen was ontzettend aardig en we hebben de hele avond opgetrokken met twee Boliviaanse meiden. De volgende dagen hebben we Kerst gevierd in het hostel (hier doen ze niet aan Tweede Kerstdag) en vooral uitgerust.

Morgenochtend vroeg hebben we het vliegtuig naar Panama City via Lima (Peru) en Bogota (Colombia). We kijken erg uit naar het strand en naar het leven op zeeniveau in plaats van op 4000m hoogte!

We hopen dat jullie een fijne kerst hebben gehad en wensen jullie alvast de beste wensen in het nieuwe jaar!

Liefs,

Cathy en Naima

1. Laura:
    Super cool meiden!
    Hier verwachten ze morgen sneeuw. Dus hou die gedachte over het strand maar vast, hier missen jullie niks. Geniet ervan! Ik mis je zus!
    Xx
  2. Nicolet:
    26 december 2014
    Gaaf hoor meiden! Wat ziin julllie aan het genieten! Mooie plaatjes!voor beide.
  3. Renske:
    Cathy! Wat leuk dat je belde vanavond <3
    En wat een leuke verhalen allemaal!
    Dikke kus Renske
  4. Corry:
    26 december 2014
    Lieve meiden,wat een belevenissen,gaaf hoor.marjola gaat net weg kerstavond hier gevierd,was gezellig.voor jullie een goede jaarwisseling.dikke kus van hier.
  5. Lineke:
    27 december 2014
    Hoi meiden wat een leuke ervaringen allemaal en leuk om te horen dat jullie zo genieten. Hou die vast. Een hele gezellige en goede jasrwisseling en alle goeds voor 2015. Liefs Lineke.
  6. Maaike:
    Hai meiden!!

Super leuk om te lezen!! Dit was een bekend stuk voor mij:)! Mooi he het Titicacameer!! Ik heb toen een nachtje op isla del sol geslapen:)! Ook erg grappig! En de death road wat een bizarre tocht he!! Nou super leuk!! Ik vermaak mij ook nog super in australie!! Wilde ook net iets op mijn blog zetten maar dat wil nog niet echt lukken:)! Nou heel veel plezier nog he en fijne jaarwisseling!! Xxxx
  7. Marianne:
    HOI CATHY & NAIMA,

IK WILDE JULLIE NOG EEN VROLIJK KERSTFEEST WENSEN EEN BEETJE LAAT IK WEET HET, ALLES GOED DAAR. WANNEER KOMEN JULLIE NOU WEER TERUG DAN? KOMEN JULLIE ONS WEER GAUW OPZOEKEN ALS JULLIE IN NEDERLAND ZIJN.

GROETJES VAN MARIANNE VD MEER
  8. Mariëtte:
    29 december 2014
    hoi meiden,
    Wat een ongelooflijk mooi land is het daar aan jullie verhalen te horen ,en vooral aan de foto's te zien.
    Geniet van het mooie weer, hier koud en guur, en beetje sneeuw .
    Gezellige jaarwisseling ,zal wel heel bijzonder zijn in zo'n land.
    Dikke kus
  9. Tineke Schaaders.:
    29 december 2014
    Hoi meiden.
    Als het goed is hebben jullie bolivia nu achter jullie gelaten en zijn jullie nu in panama.
    Dat betekent weer nieuwe indrukken en andere mensen.
    Kijk goed uit en verdwaal niet.
    Hele fijne jaarwisseling en ga door met heel erg te genieten.
    Xxxxxxxxxxx
  10. Madeline:
    6 januari 2015
    Hoi meiden
    Wat een indrukwekkende en mooie verhalen en foto's. Wat maken jullie een hoop dingen mee.
    Echt super gaaf!!!!
    Geniet van de leuke avonturen die jullie nog gang meemaken. Hoop snel weer wat te kunnen lezen.
    En natuurlijk nog een heel goed 2015 gewenst.
    Xxxxx
  11. Amy hippe:
    6 januari 2015
    Lieve cathy
    Gelukkig nieuw jaar.
    Sorry dat het zo lang duurde maar ik ben lekker op vakantie geweest naar duitsland.
    Het is daar altijd erg leuk.
    Dit keer was er vooral veel sneeuw!!!!!!!
    We gingen bijna elke dag sleeën.
    Er zijn daar ook paarden,
    met eentje nou eigenlijk twee ben ik bevriend.
    een merrie heb ik Sandy genoemd.
    De hengst heb ik brownie genoemd.
    Je hebt weer een leuk verhaal geschreven.
    Gaaf dat jullie op de death road zijn gaan fietsen.
    Wel linke soep om daar te gaan fietsen.
    Je bent nu in Panama is het daar lekker warm?
    Niet te bruin worden hoor anders herkennen we je niet meer terug!
    Heb je leuke souviniertjes gekocht?
    Veel plezier nog.
    dikke kus Amy
  12. Cathy:
    15 januari 2015
    Lieve Amy,
    Dank je wel, jij ook een heel gelukkig nieuw jaar! Wat leuk dat je op vakantie ben geweest, Duitsland is ook echt heel mooi he, zeker met al de sneeuw.. zijn jullie ook nog wezen skieen? Wat een gave namen voor de paarden heb je verzonnen, je bent ook wel echt een dierenvriend he :)
    Fietsen op die weg was wel beetje eng ja.. want er was ook heel veel mist en regen, maar we hadden gelukkig goede fietsen en een goede gids!
    We zijn nu in nicaragua.. het is hier wel een stuk warmer.. maar we hebben ook wel heel veel regen hier, dus het lijkt een beetje op Nederland zo. En ja, we hebben heel veel souvenirtjes gekocht, eigenlijk een beetje teveel, de tas is nu nog zwaarder geworden!
    Hoe is het verder met jou? nog vakantie, of alweer begonnen met school?
    xxxxx