Potosi y Sucre y Cochabamba y Toro Toro

15 december 2014 - La Paz, Bolivia

Lieve Allemaal,

Tijd gaat snel, we zijn gewoon alweer twee weken verder.. dus hoog tijd voor een nieuw reisverslag!! Ons vorige verslag eindigde in Uyuni, vanaf hier hebben we de bus naar de stad Potosi genomen. Potosi is vooral bekend om de zilvermijnen en was vroeger de rijkste stad van Bolivia. Hier is nu toch een stuk minder van te zien.. volgens vele een mooie stad.. maar wij kwamen hier aan en vonden het erg tegenvallen... had misschien ook wel te maken met het feit dat we gaar waren van de busreis, moe van de uyuni trip, verschrikkelijk hostel hadden gevonden en ook nog een heel verkeerd restaurant hadden uitgekozen.. tjah Potosi.. wij zijn niet enthousiast en zijn daarom de volgende dag vroeg meteen weg gegaan en hebben de bus naar Sucre genomen!

Sucre!! Heerlijke stad, ontzettend leuk hostel, veel leuke mensen ontmoet, heerlijk eten, cocktails.. jaaaaa dit was echt een superleuke stad waar we eigenlijk niet meer weg wilde!! Even in het kort vertellen wat we hier hebben gedaan anders wordt het reisverslag te lang en saai om te lezen..we zijn naar een museum geweest waar we wat hebben geleerd over de geschiedenis van Bolivia, we hebben veel gewandeld door de stad, een uitzichtpunt over de stad bezocht, een fonteinlicht muziekshow bijgewoond, een begraafplaats bezocht (bijzonder, indrukwekkend, supermooi), heel lekker gegeten in de heerlijke restaurants en eindelijk onze eerste cocktails gedronken en uit geweest!! Het is dat we hadden afgesproken om de vriendin van Naima te bezoeken anders hadden we hier graag langer gebleven!

Na vier dagen toch maar de bus naar Cochambamba genomen en de vriendin van Naima bezocht die hier samenwoont met haar vriend. Heerlijk om even ergens ´thuis´ te zijn, boodschappen te doen, te kunnen koken en je tas uit te kunnen pakken omdat je langer dan drie dagen blijft.. tjah dat ga je missen!!! We hebben hier beide nog een prive cursus spaans gedaan voor drie dagen.. tjah.. spaans is toch wel erg moeilijk, en ook al kunnen we hier ons best aardig redden met ons spaans, kon een extra lesje toch geen kwaad!! Verder hebben we hier veel door de stad gelopen /gefietst en botanische tuinen en een theater bezocht. We hadden de tip gekregen om naar een nationaal park te gaan vlakbij cochabamba! Omdat we drie steden achter elkaar toch wel wat veel vinden hadden we besloten hier heen te gaan.

Nationaal park Toro Toro een groot avontuur! Het begon al met de reis er naar toe, we zaten in een klein minibusje die ons in vier uur naar het nationaal park zou brengen.. de wegen zijn hier iets minder goed geasfalteerd dan bij ons (lees,totaal niet) dus dat betekent heel veel gehobbel en geschud tijdens het rijden.. maar na een uur wen je hier best aan en snap je snel genoeg dat je je goed moet vasthouden om niet continu je hoofd te stoten! Na anderhalf uur begonnen we een ontzettende rooklucht te ruiken, na een paar minuten de chaffeur gelukkig ook, dus hij stapt uit, loopt rondje om de auto en stapt vervolgens weer in en rijd verder zonder wat te zeggen.. dit gebeurde tot drie keer toe.. op dat moment begonnen we ons toch wel een klein beetje zorgen te maken, want het leek steeds erger te worden..onze zorgen bleken niet geheel onterecht, want uiteindelijk moest iedereen de auto uit, de chaffeur ging iemand bellen en reed zonder wat te zeggen weg! Tjah zaten we dan in de middle of nowhere.. geen idee wat er zou gebeuren, geen bereik, niemand die het ons kon uitleggen.. tjah.. wat doe je dan.. niks.. net als de rest van de bolivianen.. niet zeuren en gewoon afwachten ( we worden er al iets beter in, maar is nog steeds moeilijk) Na ruim een uur kwam er gelukkig een ander busje die ons verder reed naar het nationaal park! Jeej.. bijna zes uur later zijn we er dan eindelijk!! Al vrij snel een hostel gevonden en een minuut later het toeristenbureau!

Je bent verplicht om hier een gids te huren om het nationaal park te kunnen bezoeken. Maar dit kost een stuk minder als je dit met een groep doet, dus wij op zoek naar andere mensen. Uiteindelijk een jongen gevonden die wel met ons mee wilde, hij ging alleen wel een film maken om het park te promoten.. of we dit erg vonden.. natuurlijk niet.. we hadden een groep! Waar we pas later achter kwamen is dat hij ONS ook in de film wilde hebben, wij waren namelijk de ultieme toeristen en dat zou nog beter zijn, nog beter vekopen! Stonden we dan met onze gare hoofd in onze vieze kleding.. maar ach hoe erg kan het zijn.. antwoord..HEEL ERG!!! filmen duurt langgggggg! maar goed we moeten niet zeuren.. want we hoefde niks te betalen omdat we in de film spelen en achteraf was het erg leuk en grappig!! De dag erna zijn we zelfs persoonlijk bedankt door de burgermeester dat we hier aan mee wilde werken! Binnenkort zijn we dus beroemd hier in Bolivia! haha! Voordeel hiervan is wel dat we supermooie foto´s krijgen en we straks de film kunnen laten zien aan jullie! Want Toro Toro is ongelofelijk mooi!! Uyuni heeft de naam en is vrij bekend.. maar Toro Toro is misschien nog wel mooier omdat het nog niet ontdekt is!! Voetafdrukken van dinosaurussen, watervallen, canyons, versteende steden, grotten en eigenlijk gewoon continu de adembenemendfe uitzichten maakte deze tour onvergetelijk! Was wel ontzettend zwaar, heel veel lopen, klimmen, klauteren en op deze hoogte valt dat echt heel erg tegen.. maar zeker heel erg de moeite waard!!

Nog even wat algemene info over Bolivia voor degene die hierin geintresseerd zijn..

De steden van Bolivia zijn over het algemeen erg groot, je rijd eerst een half uur door het armste gedeelte van de stad waarna je later uitkomt in het mooie en veel rijkere gedeelte van de stad.. bizar  om te zien hoe groot dit contrast eigenlijk is, onvoorstelbaar!

Verder zijn we er nog steeds niet over uit of we de mensen in Bolivia nou aardig en gastvrij vinden of niet.. De ene keer worden we genegeerd en als we wat vragen (in het spaans!) draaien ze hun hoofd om en lopen ze gewoon verder of willen totaal niet proberen om je te begrijpen.. aan de andere kant zijn er ook mensen die je waarschuwen voor de gevaren van de taxi en rijden je daarom gewoon naar de andere kant van de stad en nodigen je uit om bij hun langs te komen..

Het landschap van Bolivia is ontzettend mooi en divers, elke keer verbazen we hier ons weer over! Veel bergen, heel veel bergen!!

Ontzettend warm en dan weer ongelofelijk koud!! Nog steeds weten we niet wat we nu prettiger of erger vinden! haha

Tjah bolivia het land van de grote verschillen!! We hate it and we love it!!

We zijn nu in La Paz en blijven hier tot na de kerst (er is hier een hoop te doen in de omgeving) en vliegen dan naar Panama.. Jaaaaaa strand.. hier beginnen we toch wel steeds meer naar uit te kijken!

Tot snel!!

Veel liefs van ons!

1. Marike:
    15 december 2014
    Ha meiden, super leuk om dit te lezen! Echt hele mooie foto's!! Voorzichtig aan in de grote stad en geniet er van :-) xxx
  2. Christa:
    15 december 2014
    wauw meiden, heel erg mooi!!!
  3. Nicolet:
    15 december 2014
    gaaf meiden! Wat een mooie beelden, en wat hebben jullie het naar je zin.
  4. Maaike:
    Hai cath en Naima!!
    Ja de tijd gaat echt snel he!! Wel evht weer een Super leuk verhaal!! Geniet nog ff van het super mooie zuid Amerika en heeel veel plezier op het strand:)! Kan mij voorstellen dat jullie daar naar uitkijken:)!! Xx
  5. Cathy:
    Hey Maaike!!
    Hoe is het met jou.. hoe is het in australie.. heb je nou ook een reisblog.. ben zo benieuwd namelijk...xxx
  6. Coby:
    16 december 2014
    Hallo dames,
    We hebben er even op moeten wachten, maar krijgen dan weer een prachtig verslag van alle belevenissen. Jullie maken heel wat mee op reis. zo wordt je zelfs op vakantie een "BN" Wat leuk om je gister even te spreken Cathy, zover weg en toch lijkt het zo dichtbij. Ik heb even op internet naar Toro Toro park gekeken, wat een prachtig park!! Geniet van alles en wij wensen jullie volgende week fijne kerstdagen.

liefs Ton en Cobyxxx
  7. Renske:
    17 december 2014
    Wat een belevenissen! Geweldig! Dikke kussen voor jullie
  8. Rien:
    17 december 2014
    Heel mooi allemaal het wordt steeds spannender .

groetjes uit Nunspeet
  9. Amy hippe:
    23 december 2014
    hoi cathy
    Ik heb vandaag een mooie kaart van je ontvangen.
    Heeeel erg bedankt.
    Jullie hebben weer veel meegemaakt.
    Komen jullie op de televisie in Bolivia?
    Dat heb ik gelezen in jullie super grote reisverhaal.
    Ga jij ook kerst vieren of hebben ze dat niet in Bolivia.
    Ik heb nu vakantie, maar hier is het niet zo warm weer als bij jullie.
    Vanmorgen zijn We met oma naar de bios geweest, naar de film frozen sing along(met de film mag je meezingen)
    Ik heb heeeeel hard meegezongen er zat toch bijna niemand in de bios.
    Waren jullie in paniek toen je uit de bus moest?
    Ik zou het allemaal wel heel spannend vinden wat jullie daar allemaal meemaken.
    Ik blijf je verhalen lezen, dat vind ik hartstikke leuk
    Heeeeeel veel plezier nog.
    Dikke kus van Amyxxx
  10. Martien:
    24 december 2014
    Hoi Cathy,
    Klinkt errug goed- leuk, vermoeiend en gaaf allemaal.
    Het zal geen witte Kerst zijn daar, maar 1 troost...hier ook niet !
    Ik wens je toch wel een mooie Kerst en een heel mooi 2015 toe !
    Onwijs veel plezier nog de komende maanden en beleef vooral heel veel mooie avonturen...
    De meeste wil ik nog wel eens horen van je:-)
    Groeten,
    Martien
  11. Tineke Schaaders.:
    24 december 2014
    Hoi meiden.
    Jullie maken ook wel van alles mee.
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    Hele fijne kerst daar ver weg, maak er wat van.
    We gaan je wel missen hoor cat.
    Is heel raar als je niet bij het kerstdiner ben.
    Xxxxxx
  12. Cathy:
    31 december 2014
    Hey lieve Amy,
    bedankt voor je lieve berichtjes elke keer, echt heel leuk om te lezen!! En ja, we komen over ongeveer een maand op televisie in Bolivia.. als het goed is krijgen we dit filmpje ook zelf.. dus kunnen we het aan jullie laten zien. Kerst in Bolivia is best wel raar, het is niet koud zoasl in Nederland en een stuk minder kerstbomen en kerstverlichting in de steden, dus voelde niet echt als Kerst.. Hoe was jou kerst? Nog leuke dingen gedaan? Lekker vakantie nu nog zeker? Maar wat leuk dat je naar de film ben geweest, was het een leuke film? En wat leuk dat je mee kon zingen.. was vast erg gezellig.. hihi
    We waren wel klein beetje bang toen we de bus uit moesten, maar er waren gelukkig nog meer mensen die moesten wachten..
    Alvast gelukkig nieuwjaar!!! Ga je opblijven tot het einde??
    dikke kus Cathy