Mooi, mooier, mooist: Tilcara, Tupiza en Salar de Uyuni!

1 december 2014 - Uyuni, Bolivia

Lieve allemaal!

Het is nu een week geleden dat we hebben geschreven, maar wat een hoop kun je allemaal meemaken in een week! Vorige week kwamen we aan in Tilcara en dat was wel even een cultuurshock vergeleken met het nog relatief moderne Salta. We kwamen 's avonds aan en voor het eerst kregen we echt te maken met de armoede, die hier heerst op een toch ook bizarre manier. Veel mensen hebben een onvolledig gebit, kinderen bedelen om geld, maar bijna iedereen heeft in Argentinië een smartphone! Het stadje oogt echt arm; huizen half ingestort, geen verharde wegen.. Het was duidelijk dat het stadje leeft van het tourisme, met veel kraampjes en winkeltjes met locale spullen en knusse restaurantjes met pena muziek. De volgende ochtend hebben we met twee meiden uit Córdoba de omgeving met gekleurde bergen verkend door een wandeltocht te maken naar de Garganta del Diablo, zie foto's! 's Avonds hebben we gegeten met Auzie en Ben uit Nieuw-Zeeland, die we de volgende middag weer tegen kwamen bij de grens met Bolivia en met hun zijn we verder gereisd naar Tupiza, Bolivia!

In Bolivia waren we meteen blij verrast met het prijsverschil met Argentinië, alles is hier ongeveer 2x zo goedkoop (Argentijnse prijzen zijn vergelijkbaar met NL maar hoe meer je naar het noorden gaat, hoe goedkoper het wordt)! Na een fijn hostel te hebben gevonden, hebben we het stadje verkend, dat eigenlijk weinig voorstelde, maar voor veel reizigers een plek is om vanuit naar Salar de Uyuni te gaan of om paard te rijden in de omgeving. De volgende dag zijn we met zijn vieren en nog een Argentijnse vrouw gaan paardrijden, de omgeving was prachtig!! Wel werden we meteen geconfronteerd met het hoogteverschil; Tupiza ligt op 2.950m en dat zijn wij lage landers natuurlijk niet gewend.. Omdat we met de tour naar Salar de Uyuni zouden stijgen naar 5000m besloten we om nog een dagje in Tupiza te blijven zodat ons lichaam kon wennen aan de hoogte. Helaas konden Auzie en Ben niet met ons mee, maar we hopen hen nog tegen te komen in La Paz!

Vrijdag vertrok onze tour van Tupiza door Lipez, de zuidelijkste provincie van Bolivia met prachtige bergen en gekleurde meren en met als eindbestemming de zoutvlaktes Salar de Uyuni. Het grootste gedeelte van de tour brachten we door in een jeep met onze Boliviaanse guide en kokkin, die beide geen Engels spraken en met twee Spaanse meiden, die ook geen Engels spraken... Hele uitdaging dus! De eerste dag hebben we vooral door het berggebied gereden en zijn we gestopt bij de mooiste plekken. De tweede dag hebben we verschillende gekleurde lagunes gezien met flamingo's, herten en lama's (heel veel lama's in Bolivia!) en konden we even genieten in een thermen. De derde dag zijn we naar laguna negro gereden, prachtig hoe de natuur hier nog onaangeroerd is en de dieren in het wild leven. Onderweg zijn we langs verschillende vulkanen gereden, die je ook kunt beklimmen... Maar die uitdaging hebben we maar overgeslagen. De laatste nacht sliepen we in een zouthostel, waar de muren, tafels en bedden gemaakt waren van het zout van de zoutvlaktes. De volgende ochtend vertrokken we om half 5 om naar de zonsopgang op de vlaktes te kijken, prachtig.. Toen de zon eenmaal op was, zijn we verder de vlaktes op gereden om de welbekende grappig foto's te maken om vervolgens na de lunch terug te keren naar het stadje Uyuni. Al met al was het een indrukwekkende tour, met een prachtige omgeving.. Beelden zeggen meer dan woorden, dus bekijk vooral de foto's!!

Na het vier dagen niet kunnen douchen, slapen in de kou en bijna nergens een toilet te bekennen, vonden we dat we onszelf wel even mochten verwennen met een comfortabel hostel in Uyuni voor een nachtje. Morgen vertrekken we naar de stad Sucre!

Abrazos,

Cathy en Naima

1. Melanie:
    Hallo,

Wat een super gave foto's zeg jullie komen echt op mooie plekjes... maar wij zijn al genezen bij het lezen van 4 dagen niet douche ;-)...
    Heel veel plezier... dikke kus geert en mel
  2. Tineke Schaaders.:
    Hoi meiden.
    Wat komen jullie op mooie plaatsen.
    De foto's zijn ook super mooi.
    Geniet er maar van. Dat doen wij ook dankzij jullie verhalen en foto's.
    Maar doe wel voorzichtig en kijk goed uit.
    Xxxxx
  3. Marjola:
    prachtig zeg!!! Wat is t daar mooooi! Xxxxx
  4. Wilma:
    1 december 2014
    Ik kijk iedere keer uit naar jullie verslag! Wat een belevenis en wat een prachtige foto's!!! Veel plezierXXX
  5. Marjola:
    1 december 2014
    Zou jij ook zo het vliegtuig pakken Wilma?
    Echt zooo bijzonder
  6. Christa:
    2 december 2014
    wat enorm leuk en mmoi!!! super leuke fotos, ben jaloers... :)
  7. Lineke:
    2 december 2014
    Hoi meiden. Wat een leuke reis zijn jullie aan het maken. Super,super gaaf. Veel plezier en lekker geniere. Liefs dikke xxxxx
  8. Amy Hippe:
    hoi Cathy en Naima,
    Jullie zijn weer op mooie plekken geweest.
    Ga je niet stinken als je 4 dagen niet hebt gedoucht.
    Gaaf dat je daar zo mooi kon paardrijden, ik ben jaloers.
    Je hebt weer veel geschreven.
    Het is leuk om al jullie belevenissen bij te houden.
    Ik hoop snel dat je weer een lang verhaal gaat schrijven over wat jullie daar allemaal doen.
    Of is het lastig om daar een computer te vinden?
    Veel plezier nog.
    Groetjes Amy
  9. Martha:
    Dag lieve meisjes.
    Fijn dat jullie iedere keer een bericht sturen! Jullie zien heel veel en maken wel veel mee.
    Belangrijk is dat jullie het samen goed hebben. heel veel liefs en een dikke kus,

Martha
  10. Cathy:
    2 december 2014
    Hoi Amy! Ik vind het echt heel leuk om elke keer je berichtjes te lezen! We zijn nu dus ondertussen in Bolivia.. dus geen steaks meer.. hier kun je lama eten, staat ook op de foto, maar dat hebben we nog niet geprobeerd hoor, vind ik wel beetje zielig! En ja.. na vier dagen niet douchen ga je inderdaad wel een beetje stinken, maar daarna hebben we extra lang gedoucht.. haha dus nu zijn we weer lekker schoon!
    Paardrijden was erg leuk.. alleen mijn paard was een beetje langzaam en had niet veel zin om te lopen.. was beetje lui denk ik.. maar vind jij paardrijden ook zo leuk dan..
    Soms is het wel lastig om een computer te vinden.. hebben ze alleen maar in grote steden.. en internet doet het niet overal.. maar we zullen proberen elke week een verhaaltje te schrijven.
    dikke kus cathy
  11. Rien:
    4 december 2014
    Hoi Cathy en vriendin,

Wat mooi daar , leuk om te zien.
    Geniet ervan.

Groetjes, je vader
  12. Derek:
    8 december 2014
    Hoe gaat met julie samen wat heb jij gedaan over 2 maanden cocktail drinken ik wachten over 2 maanden
    Hoe gaat met cathy en ook naimar
    Ik denk aan jou zo veel mijn mentor gaat groed met marike
    Ik ben blij met marjola ik kan leker lachen met haar cathy ik ben blij met de woning mijn kamer ik wil weten wat heb jij gedaan met de rondreizen marike gaat ook groed
  13. Marike:
    10 december 2014
    Ha meiden, wat een mooie foto's weer! Ziet er gaaf uit! Hopelijk snel weer een update? ;-) Hopelijk gaat het goed met jullie! Veel plezier! Xx
  14. Merel:
    10 december 2014
    Lieve meiden, vooral doorgaan met verhalen schrijven. Genieten wij mee!!!
    X
  15. Marianne:
    12 december 2014
    LIEVE NAIMA&CATHY. 12-12-2014
    IK WEET DAT IK LANG NIX VAN ME HEB LATEN HOREN.
    MAAR IK WIST GEWOON FF NIX MEER TE TYPEN, MAAR
    HOE GAAT HET NOU MET JULLIE? MET ONS GAAT ALLES GOED
    IK HEB ALLEEN WEER HEEL VEEL PIJN IN MIJN LINKER VOET HET TREKT NU OOK DOOR NAAR MIJN KNIE. VANMIDDAG MOET IK OM 15:00 UUR NAAR DE HUISARTS ER VOOR. IK LAAT HET JE WEL WETEN OKE GROETJES VAN MARIANNE +BEWONERS EN BEGELEIDING XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
  16. Simon:
    12 december 2014
    Hoi meiden!
    Wat hebben jullie het heerlijk en wat vliegt de tijd toch eigenlijk hè. Wees maar blij dat je lekker aan die kant van de wereld zit. Lekker in de zon. De prutwinter is hier echt helemaal ingekickt en het is nog koud ook! :-( Maar ja, wat wil je.. Nederland blijft Nederland.

Mijn huisje begint nu toch bijna af te raken en als het goed is gaan we morgen de houtkachel aansluiten.. Spannend!
    Blijf vooral héél erg genieten en stuur af en toe wat zon hierheen als je wilt..
    Groetjes, Simon
  17. Marianne:
    13 december 2014
    ja cathy geef ons a.u.b ook wat zon hierheen, we zijn gisteravond uit eten geweest vanwege de afscheid van nicolet we zijn naar de gouden leeuw geweest lekker gevroten en we waren om half 10 weer thuis, het was heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gezellig groetjes van marianne XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX